2109902399 Κάτω Ηλιούπολη: Σοφοκλή Βενιζέλου 11 - Άγιος Δημήτριος: Λεωφ. Βουλιαγμένης 315
banner image

Ας μιλήσουμε για την Ψυχική Υγεία

Ας μιλήσουμε για την Ψυχική Υγεία {noPicture}

Είναι πλέον κοινά διαπιστωμένο το γεγονός ότι η υγεία αλλά και η ασθένεια δεν είναι απλώς βιολογικά καθορισμένα φαινόμενα αλλά κοινωνικά προσδιορισμένες καταστάσεις, δεδομένου ότι δε σχετίζονται μόνο με αλλαγές στη φυσιολογία, αλλά επηρεάζονται από το κοινωνικό και ευρύτερα εξωτερικό περιβάλλον μέσα στο οποίο το άτομο γεννιέται, μεγαλώνει, εκπαιδεύεται, εργάζεται και ζει.

Η σύγχρονη άλλωστε ολιστική θεώρηση για την υγεία αντιλαμβάνεται τον άνθρωπο ως σύνολο, βιολογικό, ψυχολογικό και κοινωνικό, τονίζοντας ιδιαίτερα τον πολυπαραγοντικό και πολυδιάστατο χαρακτήρα της υγείας και της ασθένειας. Σε αυτή την κατεύθυνση βρίσκεται ο ορισμός της υγείας από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας, σύμφωνα με τον οποίο «υγεία είναι η κατάσταση της πλήρους σωματικής, ψυχικής και κοινωνικής ευεξίας και όχι η απλή απουσία της αρρώστιας ή αναπηρίας». Ειδικότερα σε ότι αφορά την ευεξία, αναγνωρίζεται πέρα από τη σωματική διάσταση, η ύπαρξη της ψυχικής και κοινωνικής διάστασης. Η έννοια της ευεξίας αποτελεί τη βάση της έννοιας της θετικής υγείας.

Ας δούμε όμως τι ορίζεται ως Ψυχική Υγεία. Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας ορίζει την Ψυχική Υγεία ως «μια κατάσταση ευεξίας όπου το άτομο συνειδητοποιεί τις ικανότητες του, μπορεί να αντιμετωπίσει τα φυσιολογικά άγχη της ζωής, μπορεί να εργαστεί παραγωγικά και αποδοτικά, και έχει τη δυνατότητα να συμβάλει στην κοινωνία του».

Μάλιστα η έρευνα στη Θετική Ψυχολογία έχει αναδείξει την σύνδεση ψυχικής υγείας –ευεξίας με τα θετικά συναισθήματα.
Η ψυχική υγεία υπό το πρίσμα λοιπόν της θετικής ψυχολογίας συμπεριλαμβάνει:
τα θετικά συναισθήματα
- την δέσμευση και νοηματοδότηση της ζωής
- τις θετικές και δημιουργικές σχέσεις με τους άλλους
- την επίτευξη στόχων.


Οι παράγοντες που φαίνεται πως έχουν θετική συσχέτιση με τη Ψυχική Υγεία και κατά συνέπεια και με την ψυχική ευεξία των ατόμων είναι:

Η οικογένεια αρχικά, ως θεμελιώδης κοινωνικός θεσμός, επιδρά σημαντικά στο επίπεδο υγείας των ατόμων αφού έχει παρατηρηθεί ότι εκτός από την ασφάλεια, την καθοδήγηση και βοήθεια που προσφέρει στα μέλη της, επηρεάζει θετικά την υγεία τους και αποτελεί θεμέλιο για την προστασία και προαγωγή της ψυχοδιανοητικής αλλά και της σωματικής υγείας.

Οι φίλοι έχουν επίσης σημαντικό ρόλο στην προαγωγή και διατήρηση της ψυχικής υγείας, καθώς η αλληλεπίδραση μαζί τους επιφέρει σημαντικά οφέλη στην ψυχολογία μας. Αναλυτικότερα οι φίλοι επιδρούν θετικά στην συναισθηματική ανάπτυξη μας στις σχέσεις, γιατί είναι οι άνθρωποι που έχουμε επιλέξει να μοιραζόμαστε τις ευχάριστες και δυσάρεστες εμπειρίες μας, σε ένα πλαίσιο που υπάρχουν οι έννοιες της υποστήριξης, του σεβασμού και της αποδοχής.

Tο εκπαιδευτικό, μορφωτικό και πολιτιστικό επίπεδο του ατόμου επιδρά στην υγεία του τόσο έμμεσα βελτιώνοντας την οικονομικο-κοινωνική του κατάσταση, όσο και άμεσα διαμορφώνοντας στάσεις και συμπεριφορές υγείας στο άτομο και παρέχοντας του τις κατάλληλες γνώσεις και δεξιότητες σε θέματα υγείας.

Ένας άλλος παράγοντας είναι η εργασία. Αν και η εργασία σχετίζεται με την εκδήλωση εργασιακού στρες (το οποίο με τη σειρά του προέρχεται τόσο από την ύπαρξη διάφορων φυσικών παραγόντων στο χώρο της εργασίας, όπως ο θόρυβος, ο φωτισμός , όσο και από την ύπαρξη ψυχοκοινωνικών παραγόντων, όπως απόλυση από την εργασία, αλλαγή συνθηκών εργασίας),ωστόσο φαίνεται πως επηρεάζει έμμεσα την ψυχική υγεία των ατόμων, καθώς επιδρά στη ψυχοκοινωνική ανάπτυξη και ωρίμανση τους.

Συμπεριφορικοί παράγοντες όπως η σωματική άσκηση, η σεξουαλική ζωή και ο ύπνος περιλαμβάνονται στους παράγοντες εκείνους που εμφανίζουν θετική συσχέτιση με τη ψυχική ευεξία.

Η σωματική άσκηση αποτελεί χρήσιμη διέξοδο για την αποδέσμευση της έντασης που δημιουργεί το άγχος. Τα σημαντικότερα οφέλη που προκύπτουν από τη σωματική άσκηση διάρκειας 30 λεπτών μέτριας έντασης τις περισσότερες ημέρες την εβδομάδα είναι η μείωση του κινδύνου καρδιοπάθειας , μείωση του κινδύνου εμφάνισης εγκεφαλικών επεισοδίων, υπέρτασης, σακχαρώδη διαβήτη καθώς και η χαλάρωση και η μείωση του άγχους. Επιπλέον η φυσική άσκηση εκτός από την αύξηση της αυτοπεποίθησης έχει θετική επίδραση στη σωματική και ψυχική ευεξία (καθώς η άσκηση προκαλεί αύξηση των επιπέδων της σεροτονίνης, ντοπαμίνης και νορεπινεφρίνης, νευροδιαβιβαστικών ουσιών που σχετίζονται με τη βελτίωση της διάθεσης). Το καλύτερο θα ήταν να μεσολαβούν δύο ώρες μεταξύ της βραδινής άσκησης και του ύπνου.

Η σεξουαλική ζωή και συμπεριφορά επιδρά θετικά και προστατευτικά στη ψυχική και σωματική υγεία καθώς η γενικότερη κατάσταση ευεξίας εξαρτάται πολλαπλά από τη σεξουαλική συμπεριφορά του ατόμου. Πιο συγκεκριμένα το σεξ προάγει την ψυχική υγεία και κοινωνική ευεξία, συμβάλλοντας στην ολοκλήρωση της προσωπικότητας, με σημαντική επίδραση στην αυτοσυνείδηση και αυτοεκτίμηση του ατόμου.

Τέλος ο σωστός ύπνος διάρκειας 7-8 ωρών είναι προϋπόθεση καλής σωματικής, ψυχικής υγείας και ευεξίας.

Γιατί όμως έχει τόση ιδιαίτερη σημασία η Θετική Ψυχολογία;
Γιατί η Θετική Ψυχολογία ενισχύει σημαντικά το προσωπικό δυναμικό του ατόμου,τις ικανότητες του να ανταποκρίνεται σε ρόλους και καταστάσεις στη καθημερινότητα του, καθώς υπάρχει θετικότερη προσέγγιση της ζωής του.Πιο συγκεκριμένα μέσω της Θετικής Ψυχολογίας ενισχύεται:
- Το αίσθημα της αυτο-αξίας
- Το αίσθημα της αυτό-αποτελεσματικότητας
- Το αίσθημα του αυτό-ελέγχου
- Το αίσθημα αυτο-προσδιορισμού και 
- Το αίσθημα της αισιοδοξίας

Πως μπορούμε να βελτιώσουμε την Ψυχική μας Υγεία;
Ένας καλός τρόπος να βελτιώσουμε την Ψυχική μας Υγεία είναι η εκμάθηση ευέλικτων και αποτελεσματικών τρόπων για την αντιμετώπιση αγχωδών περιστάσεων. Καθημερινά μπορούμε να βρεθούμε αντιμέτωποι με καταστάσεις που μας αγχώνουν, άλλους περισσότερο και άλλους λιγότερο, όπως μια διαφωνία με οικείο μας πρόσωπο, προβλήματα στη δουλειά, η μοναξιά, ανεργία,προβλήματα υγείας, χρέη κ.τ.λ.

Την επόμενη φορά που αντιμετωπίζετε κάποια κατάσταση, που μπορεί να σας προκαλέσει αισθήματα άγχους,απογοήτευσης, λύπης ή θυμού, ή ακόμη θελήσετε να το αγνοήσετε, φροντίστε αρχικά να βρείτε θετικούς τρόπους για να αντιμετωπίσετε την κατάσταση.Συγκεκριμένα μπορείτε να δοκιμάσετε την τεχνική επίλυσης προβλημάτων. Έτσι οριοθετείτε το πρόβλημα, εξετάζετε πολλές και διάφορες λύσεις, αναλύετε τα υπέρ και τα κατά της κάθε λύσης και πράττετε σύμφωνα με αυτή που κρίνεται ότι είναι η καλύτερη. Μερικές φορές αυτό το κάνουμε αυτομάτως και άλλες φορές χρειαζόμαστε χρόνο για να βρούμε τον καλύτερο τρόπο να προχωρήσουμε. Ωστόσο, μερικές φορές μπορεί να μην έχουμε την δυνατότητα, να έχουμε τον έλεγχο της κατάστασης ή μπορεί να μας προκαλεί τέτοιο άγχος, που δεν μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε αμέσως την τεχνική επίλυσης προβλημάτων. Σε αυτές τις περιπτώσεις, μερικοί αποτελεσματικοί τρόποι για να αντιμετωπίσετε το πρόβλημα μπορεί να περιλαμβάνουν τα εξής:
- Μιλήστε με κάποιο μέλος της οικογένειας ή φίλο.
- Κάνετε κάτι που σας ευχαριστεί ή σας χαλαρώνει. Μία βόλτα, το άκουσμα του αγαπημένου σας τραγουδιού, η γυμναστική, ο διαλογισμός, είναι μερικοί απλοί τρόποι, που θα σας βοηθήσουν.
- Κοιτάξτε να βρείτε κάτι το θετικό στην περίπτωση. Μην αναλώνεστε στην υπερανάλυση γιατί συνήθως οδηγεί στην μεγέθυνση των αρνητικών σημείων και την πυροδότηση του άγχους.
- Μιλήστε με έναν Ψυχολόγο, αν διαπιστώσετε πως κανένας από τους παραπάνω τρόπους δεν σας έχει βοηθήσει στη διαχείριση της δυσκολίας που αντιμετωπίζεται.

 

Πίσω